Červená rýže – super potravina

Červená rýže je dobrým zdrojem thiaminu ( vitamín B 1 ), riboflavin ( vitamin B 2 ), E, vlákniny , železa a vápníku .Pochází z Asie a v evropě se pěstuje ve Francii. Jelikož není loupaná, zbavená slupky, řadí se mezi celozrné potraviny. Co se týče jejích hodnot, je velice podobná  hnědé rýží.

Zpomaluje trávení a navíc neobsahuje tuk, tudíž pomáhá v regulaci hmotnosti a předchází onemocněním srdce i některým druhům rakoviny. Vláknina z červené rýže má schopnost zlepšovat funkci střev a zabraňuje zácpě.
Železo je jeden ze základních minerálů, který pomáhá po těle přenášet kyslík. Při nedostatku železa je organizmus oslabený, člověk se cítí unavený a snižuje se schopnost těla bojovat s infekcemi. Konzumace červené rýže nám pomůže dodávat potřebnou denní dávku železa

Červená rýže obsahuje:

  • vitamíny skupiny B (B1, B2, B6)
  • vitamin E
  • minerální látky – například vápník, hořčík, draslík a fosfor
  • nenasycené mastné kyseliny
  • antioxidanty – antokyany, které působí jako prevence rakoviny
  • vlákninu

Účinky červené rýže na naše zdraví

  • lehce stravitelná, nepůsobí plynatos
  • podporuje správné zažívání,…
  • superpotravina s obsahem antioxidantů (antokyanů)
  • zdroj vlákniny
  • bezlepková obilnina
  • vyšší obsah tuku (nenasycených mastných kyselin)
  • podporuje funkci ledvin
  • podporuje růst vlasů, nehtů, kůže, kostí
  • vhodná pro diabetiky
  • spolu s vápníkem, hořčíkem pomáhá udržovat zdravé kosti a zuby
  • zabraňuje riziko artritidy a osteoporózy.
  • reguluje hospodaření s tekutinami

Příprava červené rýže :

Svou pevnost si zachovává, i když ji mírně rozvaříme. Má i nepatrně oříškovou chuť.

Hodí se na  slané nákypy, ale i k přípravě sladkých  jídel, nebo jako jako příloha k masu, omáčkám, zelenině, nebo jako zavářka do polévek, kdy ji vaříme zvláš´t.

Postup přípravy červené rýže:

  • Rýži před přípravou namočíme, a to na cca 1 – 3 hodiny.
  • Následně ji důkladně propláchneme, až bude voda čistá.
  • Rýži vaříme v osolené vodě na mírném plameni cca 25 – 30 minut. Poměr rýže a vody je 1:2.

A protože má celozrnná  rýže delší trvanlivost, můžeme si ji tedy uvařit i den dopředu.

Reklama

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Reklama