Automobily

Výběr vozidla je důležitý

Pokud například cestujete pouští, vyberte vozidlo s velkou nádrží na palivo a pitnou vodu a ještě si vezměte i zásobu vody a pohoných hmot. Myslete na to, že hever se nedá použít v písku a tak je nutné mít sebou tvrdou podložku, nebo airbag, který můžete nafouknout výfukovými plyny. Také je třeba mít náhradní filtry pro palivový systém a přívod vzduchu. Musíte mít pneumatiky do písku a vézt sebou řetězy pro případ, že byste v písku uvízli.

Když cestujete ve vysokých nadmořských výškách, přizpůsobte tomu karburátor. Na ledě a sněhu je dobré mít vhodná kola, řetězy a nemrznoucí kapalinu. Motor je třeba seřídit tak, aby vyhovoval klimatickým podmínkám. Náhradní pneumatika a dobré nářadí je samozřejmostí.

Automobil v teplém podnebí

I když máte auto v pořádku, tak vysoké teplotní rozdíly v některých oblastech mohou způsobit například díry v karoserii. Nikdy nenechávejte spícího, nebo nemocného člověka, děti, ani zvířata v uzavřeném autě ! Během hodiny může teplota vyšplhat až na 60C. Vždy musí být okna otevřené, aby mohl cirkulovat vzduch, protože vyčerpání z horka může vést až k smrti. To platí i když zaparkujete ve stínu, jelikož slunce se na nebi pohybuje.

Pokud se vám přehřívá motor, zastavte a nechte ho vychladnout. Pokud jedete obtížným terénem a nemůžete zastavit, zapněte topení, zvýší se objem chladící kapaliny a i když v autě bude teplo, motor se ochladí. Hned, jak to bude možné, zastavte a otevřete kapotu. Chladič neotevírejte, dokud neklesne teplota. Pak překontrolujte chladič a všechny hadičky, jestli nejsou děravé. Když je chladič děravý, stlačte měděné potrubí, aby se díra ucpala. Zmenší to sice velikost chladicí plochy, ale pojedete-li velmi opatrně, můžete pokračovat v jízdě.

Dávejte si pozor na dotek s kovovými částmi, které vám rozpálené mohou způsobit při dotyku puchýře.

V písečných oblastech je lépe umístit filtr při nalévání paliva do nádrže, aby se vám tam nedostal písek, ten by pak poškodil motor.

Automobil v chladném podnebí

Nízké teploty mohou způsobit problémy se startováním, řízením i údržbou vozidla.

Snažte se vždy zaparkovat na svahu nebo kopci, pro případ poruchy startování. Když nastartujete, nechte chvíli motor běžet a zkontrolujte zda máte zataženou ruční brzdu.

Pozor na mlhu a pokud nevidíte, neriskujte jízdu a snažte se odmlžit okna. Pomáhá potření vnitřních stran cibulí, nebo syrovou bramborou. Vnější strany pokryjte novinami, aby se nevytvářela námraza. Pokud jsou velké mrazy, můžete motor obalit dekou, zabráníte tak jeho zamrznutí. Nezapomeňte před nastartováním deku sundat. Spodní část chladiče přelepte lepenkou, nebo k němu přiložte dřevo, aby při cestě nezamrzl. Pokud je velká zima, nechte i za jízdy chladič s touto ochranou.

Nesahejte na žádné kovové části holýma rukama když jsou teploty nízko pod bodem mrazu. Prsty by vám mohly přimrznout a odtrhli byste si z nich kůži. Jestliže nemáte rukavice a potřebujete něco spravovat, omotejte si prsty lepicí páskou, to samé udělejte s víčkem od chladiče, abyste si ulehčili kontrolování.

Naftové motory obsahují vodu, která při nízkých teplotách zamrzá. Předek motoru vždy zakrývejte, například papírovým kartonem, ale vždy kontrolujte, zda se vám motor nepřehřívá. Přes noc motor vždy obalte do deky nebo papíru. V extrémních chladných podmínkách někteří řidiči pod motorem zapalují oheň, ovšem jen vy sami můžete posoudit toto riziko.

Automobil ve sněhu

Když vás zastihne sněhová vichřice zůstaňte v autě. Když se ocitáte na frekventované trase, někdo vás brzy vysvobodí. Vydat se hledat pomoc by mohlo být riskantní. Pokud máte palivo, můžete si topit a je dobré přikrýt motor, aby nedocházelo ke zbytečným únikům tepla. Ujistěte se, že výfuk je v pořádku. Výfukové plyny nesmí jít v žádném případě do auta. Když se začnete cítít ospalí, vypněte motor a otevřete okna.

Hned, jak vám přestane být zima, vypněte motor a zapněte zase, až teplota klesne. Jestli nemáte palivo, oblékněte si vše, co máte a snažte se neustále pohybovat. Když se musíte od auta vzdálit, nezapomeňte nechat signalizační pomůcku, podle které auto najdete. Například šátek přivázaný na tyč, nebo hůlky od lyží. Polevuje-li vichřice a je vidět, můžete se vydat na cestu například podle sloupů telegrafického vedení. Jeli noc, vyčkejte až do rána. Ocitáte-li se daleko od civilizace a auto vám zasypává sníh, raději vylezte a začněte si stavět sněžnou jeskyni, neboli igů, kde vám bude tepleji a můžete v ní přečkat i několik dní.

Když vichřice úplně přestane, vylezte a do sněhu vyhrabejte velké znamení S.O.S. a snažte se na sebe všemožnými způsoby upozornit.

Všeobecné rady

Prokluzování spojky je často způsobené olejem, který se dostane mezi destičky spojky. Na jejich odmaštění se dá použít hasicí přístroj. Kapalinu z přístroje stříkněte otvorem na kontrolu destiček.

Praslý klínový řemen

Lze vyrobit z punčochy, provazu, nebo kravaty.

Kabel vysokého napětí

Pokud se poškodí, můžete vyrobit například z vrbového proutku, nebo větvičky , která  není suchá a pak spojit kontakt mezi rozdělovačem a cívkou. Na konce větvičky naplivejte a vložte ji do kontaktů. Nebezpečí je v tom, že po zapnutí vzniká  na kontaktech napětí asi 1300 voltů. Neodtýkejte se jich! Větviček si natrhejte víc, musíte je často měnit, protože vysychají.

Vybitá baterie

Pokud není vybitá úplně, pokuste se auto nastartovat roztlačením z kopce, nebo auto přivažte k druhému autu a nechte se roztahnout a nastartujte. Zařaďte druhou, nebo třetí  rychlost.

Informace čerpány z knihy SAS -Příručka jak přežít

Reklama

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Reklama