Výživa seniorů

S věkem se zpomalují tělesné i duševní procesy

Také odumírají mozkové buňky a svaly. Klouby ztrácejí svoji pružnost, zhoršuje se zrak a sluch a člověk trpí špatným metabolismem. Což neznamená, že stárnutí musí bezpodmínečně souviset se zdravotními problémy. Vede-li člověk aktivní život, dodržuje-li pravidla zdravé výživy, může prožít svůj ,,třetí věk“ kvalitně a zachovat si zdraví i vitalitu.

Hlavně se nestáhnout do ústraní a nepřipravit se tak vlastním přičiněním o radost ze života. V tomto období je stěžejní výživa. Špatná strava může vést ke ztrátě bílkovin, vody, minerálních látek a vitamínů a tím se zvyšuje riziko vzniku různých onemocnění. Je třeba, aby strava seniorů byla pestrá a energeticky hodnotná. Měli by jíst pravidelně a v dostatečném množství v menších porcích a pořádně stravu rozkousat.

Chybou je strava, která tělu neprospívá a pak se nevyužitá enegie mění na tuky, které se ukládají v těle. Je třeba kontrolovat hmotnost a pokud přibíráte, nebo hubnete bez zjevné příčiny, je třeba se poradit s lékařem.

Starší člověk by měl pro doplnění zásob vitamínů vypít denně skleničku zeleninové šťávy. Na podzim a v zimě jsou dobré zase domácí zeleninové polévky a nebo krátce podušená zelenina. Také je třeba pamatovat na antioxidanty a jíst pomeranče, citrusové plody, nebo meruňky i sušené.

V seniorském věku by bylo vhodné vyřadit z jídelníčku červené maso a aby dobře fungoval mozek, doporučuje se alespoň 2x týdně jíst tučné ryby, jako např. losos, sardinky, sardele, nebo tuňák, které jsou zdrojem zinku a železa. Můžeme jíst ryby i v konzervách, které jsou rychlou stravou.

Nezapomínejme ani na lehce stravitelné Tofu, které je navíc velmi cenově dostupné.

V létě je výborné jíst hodně malin, jahod, borůvek, nebo černého rybízu.Také jsou vhodné lesní plody a ty, podobně jako celer, zelí, nebo porek zlepšují vylučování kyseliny močové.

Vyloučit z jídelníčku by se měly tyto potraviny: luštěniny, hrách, fazole, houby, vařené zelí, zmrzlina, čokoláda.

Nezapomínat na celozrnné pečivo, rozinky, ořechy, jablka, ale všeho s mírou.

Omezit by se měli perlivé nápoje, fast foody a jednoduché rafinované cukry.

Nezapomínat na lehká kondiční cvičení.

Základní pravidla výživy v pokročilém věku:

  • Dbát na dostatek tekutin- min. 1,5 litru denně.
  • Jíst hodně syrové, nebo krátce povařené a dušené zeleniny a ovoce.
  • Jíst potraviny bohaté na škrob, např.pečivo, kaše, rýži a brambory.
  • Konzumovat nízkotučné mléko a mléčné výrobky, obsahují méně cholesterolu.
  • Vyřadit potraviny s cukrem a tuky.(Sladit si medem).
  • Neopomíjet ryby a drůbež.
  • Omezit smažená jídla.
Reklama

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Reklama