Ztroskotala vzducholoď Itálie

15. dubna roku 1928 se vzducholoď generála Umberta Nobileho Italia vydala z Milána přes střední Evropu do norského Kingsbay

Její let mohli sledovat i Češi a Moravané, žijící na trase Brno – Česká Třebová. Kolik z nich asi závidělo doktoru Františku Běhounkovi, že může být na její palubě?

V Kingsbay panovalo nevlídné počasí, posádka musela z povrchu vzducholodi neustále odstraňovat silnou námrazu. 23. května, jakmile se počasí jen trochu umoudřilo, Italia s šestnácti muži na palubě odstartovala ke konečnému cíli, severnímu pólu. Původně měla na pólu přistát, aby mohli vědci, mezi nimi také syn pražského ledaře, český fyzik František Běhounek, provést rozličná měření, ale plány zkřížilo počasí. Zuřila bouře, a tak posádka na pól jen vyhodila vlajku a dubový kříž a vydala se na cestu zpět. Návrat ztěžoval nepříznivý vítr a silný mráz. Od přistání Italii dělily už jen hodiny, když se náhle vzepjala přídí vzhůru a současně začala prudce klesat. Klesání přešlo v drtivý pád. Velitelská kabina s deseti členy posádky se odtrhla a zůstala ležet na kře, proděravělý vrak zmizel ve tmě. Spolu s ním šest členů výpravy. Už je nikdy nikdo nespatřil.

Ztroskotání Italie přežilo devět mužů, které po sedmi krutých týdnech „na kře ledové“ zachránil ledoborec Krasin. Kromě nich přežil ještě jeden trosečník. Maskot výpravy, Nobileho foxteriér Titina.

Posádku však nezachránil maskot, ale radiotelegrafista Giuseppe Biagi, který na palubu Italie propašoval krátkovlnnou vysílačku. A ruský učitel, nadšený radioamatér Nikolaj Šmidt, který zoufalé SOS trosečníků z Italie na vlně 33 metrů zachytil a předal dál.

zdroj:https://www.ceskatelevize.cz/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *